joi, 24 mai 2012

SOLIDARITATE PRIN HAIKU/ HAIKU BOOK


Prof. drd. Nastasia Savin
HAIKU SOLIDARITY BOOK
            Două probleme trebuie avute în vedere, cu prioritate, atunci când este vorba despre această carte: fidelitatea scenariului beletristic cu tragicul eveniment de la Fukushima şi alegerea actorilor în a prezenta această tragedie.
            Această carte are ca punct de plecare ideea evenimentului tragic de la Fukushima şi, apelând la operaţia estetică a scrisului, cartea demonstrează că este o operă de artă care surprinde tragismul, neverosimilul transformat în realitate anul trecut devenind o rigoare elegant, impersonală a unei stări.
Marele merit al prezentei cărţi – antologie internaţională- rămâne, totuşi, alegerea coordonatorului ei, prof. Laura Văceanu în a aranja scenariul răului, suferinţa înăbuşită. Notăm că sunt prezentate, în paginile cărţii, patru situaţii concrete de viaţă care ilustrează acelaşi eveniment: Margarita Antonova, Rusia – omul în faţa dezastrului; Andrei Tănăsucă, România – acceptarea unei stări, Darko Kragelj Kobarid, Slovenia – natura şi feţele ei; Raffael de Gruttola, Boston – după furtună, întotdeauna, iese soarele.
Atitudinea oamenilor faţă de acest eveniment care a presupus să ne întoarcem, măcar pentru un moment, către noi, este evidenţiată în haiku-urile scrise şi / sau desenate, scrierea trebuind fi văzută drept un punct de vedere despre acest eveniment: ,,Un strop de apă-viaţă / tsunami – moarte / e tsunami / De ce război?” (Dasa Furland, Tolmin).
Adaugăm faptul că integrarea adecvată, în conţinutul textului, a minimum un text / desen din partea elevilor transmite ideea că prezenta carte reprezintă un mod subiectiv de comunicare, de transmitere a receptării unui eveniment. Fiecare haiku trebuie văzut ca o poveste a călătorului (lectorului), una plină de peripeţii, plecând de la imaginile văzute la televizor, pe internet. Cartea este una echilibrată, haiku-urile fiind construite pe axa introducere – cuprins – încheiere, primul (,,Nisip de aur/ era demult, în bambus - / dar acum e praf.”, Sabina Maria Jitaru) şi ultimul haiku (,,Cireşii / nu vor mai înflori primăvara / pe acest pământ desţelenit.”, Gween Gurnack, Boston) având statutul de prezentare a derulării evenimentelor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu