CA UN FRUMOS BUCHET
Gabriela
Genţiana Groza
La
Colegiul Naţional ,,George Coşbuc’’
din Cluj-Napoca coordonez cenaclul literar-artistic Poiesis la clasele
gimnaziale.Anul acesta am preluat o serie nouă de membrii, elevi ai clasei a
V-a cu predare în limba germană. Colaborez cu entuziasta profesoară de limba română Gianina Zegreanu. O
astfel de activitate presupune o atenţie
deosebită privind orarul zilnic şi semestrial al copiilor, astfel încât ei să
dorească să solicite întâlnirea cu mine. Să le fie dragă şi de folos fiecare
şedinţă. De aceea sprijinul dăscăliţei, ea însăşi creatoare de haiku, a fost de
un real ajutor pentru noi. Am avut
plăcuta surpriză să constat că şi membrilor cenaclului le place să compună haikuuri.Am creat de la început o atmosferă
propice creaţiei.Le dădusem într-o
şedinţă anterioară regulile de compunere a haikuului.
În
şedinţa din 11 mai 20012 elevii
erau dispuşi să ne simţim bine împreună. Am cântat la început imnul Europei,
fiind şi zilele când în Colegiu se desfăşurau proiecte cu acest prilej. În
această zi mi-am propus să îi învăţ să compună haibun. Ideea a fost
salutară. Mi-am dat seama cu acest prilej că includerea poemului haiku în
haibun îi face mai responsabili în creaţie. Amintirea legată de o întâmplare
din viaţa lor le înlesneşte compunerea versurilor.
Le-am cerut mai întâi să-mi spună 4 nume de flori.
Acestea au fost: ghiocel, lalea, narcisă şi albăstrea.Cei 20 de membrii ai
cenaclului au fost repartizaţi într-una dintre cele 4 grupe cu nume de floare.
Şi-au ales un lider fiecare grupă. Liderul urma să conducă acţiunea de creare a
haibunului şi să scrie conţinutul final. Toţi participanţii au avut pentru
haiku-ul integrat în haibun, cuvintele de ziua muncii. (Cuvintele care
constituiseră kigo-ul de primăvară pentru concursul lunar Kukai la care eu însămi particip.)
Elevii trebuiau să scrie despre felul în care îşi
petrecuseră zilele libere de Armindeni.Cele 4 flori din buchetul cenaclului
Poiesis au strălucit de încântare.
Erau aşezaţi în jurul liderului şi fiecare venea cu contribuţia sa la
alcătuirea haibunului.
În final cei 4 lideri au citit pe rând, în faţa
clasei, mica lor compunere. Ascultându-i am realizat că elevii sunt civilizaţi în contact cu natura, că sunt
prietenoşi, creativi şi au dorinţa de a
progresa. Intensitatea aplauzelor şi
discuţiile în jurul celor 4 lucrări au scos în evidenţă cel mai reuşit
haibun.
Poza de ,,familie ‘’de la sfârşitul şedinţei este sper, cea mai
concludentă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu